ALIATS, CÒMPLICES, COMPANYS

Ximo Garcia Roca, membre del Grup cristià del Dissabte,  sociòleg i teòleg.

ALIATS, CÒMPLICES, COMPANYS
(publicat en Diario Levante 18•03•22)

Les persones desplaçades per la guerra d’Ucraïna són alhora víctimes del poder absolut i irracional, que fereix i ofén; i missatgeres que porten notícies sobre la condició humana. A les víctimes se’ls acull, acompanya i defensa; les missatgeres atesten, increpen i obrin expectatives d’una altra història possible i necessària. Un testimoni de l’atemptat d’Atocha, segons conta David Trueba en “Érase una vez“, va deixar escrit que «els cadàvers esbocinats impressionaven, però el que no oblidaré mai són els timbres dels seus telèfons mòbils, que esperaven que algú contestara. És duríssima la mort, però hi ha una mort major quan saps que l’esperança serà defraudada, quan saps que ningú contestarà a la crida». Continuar llegint “ALIATS, CÒMPLICES, COMPANYS”

AL VOLTANT DELS ABUSOS A MENORS (IV)

Ximo Garcia Roca, sociòleg i teòleg , membre del Grup de Cristians del Dissabte, contribueix amb aquest estudi al debat actual sobre els abusos a menors. 

I.- Delictes, abusos i justícies. II. La construcció històrica i social del menor. III- La construcció social i cultural de l’abús. IV.- La construcció social i política del malfactor. V- Efectes i danys col·laterals.VI. Reptes a les Esglésies.

CONSTRUCCIÓ SOCIAL I POLÍTICA DEL MALFACTOR

Els abusos infantils no se sustenten sobre la visió huit-centista d’uns menors submisos i sotmesos, ni la figura de l´abusador pot entendre’s només des de les teories delinqüencials; es requereix tant de la visió victimològica interessada pels processos de reparació, recuperació i resocialització com de la visió holística preocupada per evitar el sofriment de víctimes i victimaris sense que per això s’establisca cap mena d’equiparació o equidistància. Continuar llegint “AL VOLTANT DELS ABUSOS A MENORS (IV)”

ENS HAN ENVAÏT A TOTS

Aquest Article del sociòleg Fernando Vidal publicat en Vida Nueva nº 3261 posa l’accent sobre el significat d’una invasió com la d’Ucraïna, ultra l’evident injustícia i  trencament de les regles internacionals: les nacions, diu Vidal, s’han configurat quasi com a humanitats paral·leles.

ENS HAN ENVAÏT A TOTS

Ja no se sosté més, són insuportables els impediments que els nacionalismes posen a la comunió entre tots els éssers humans. El que pateixen els ucraïnesos som nosaltres mateixos patint-ho. No han envaït Ucraïna, sinó que ens han envaït a tots. Hem de refonamentar el que significa fraternitat.

En 2019, Trump va proclamar en l’ONU que el futur no pertany als globalistes, sinó als patriotes, i va assenyalar, d’aqueixa manera, l’enfortiment dels projectes despòtics que, com Putin, estaven usant el nacionalisme per a legitimar els seus interessos.

A l’inici de la pandèmia, i amb la publicació de Fratelli tutti, vam poder constatar l’emergència d’un moviment reaccionari anti-cosmopolitista. D’altra banda, Fratelli tutti constata que s’ha detingut la línia del progrés mundial de la democràcia i que l’autoritarisme no solament no es redueix, sinó que es consolida.

Especialment, el post comunisme ha solidificat un model d’ultracapitalisme dirigit des de la plutocràcia estatal i la seua clientela d’oligarques. Han aprofitat l’ultraliberalisme globalitzador i mobilitzen el pitjor del nacionalisme. Junts, nacionalisme i ultracapitalisme, formen un conglomerat ideològic amb els negacionismes, supremacismes, el fonamentalisme religiós o l’avanç de la ultradreta.

Les nacions són comunitats patrimonials i culturals, però la seua evolució moderna les va configurar quasi com a humanitats paral·leles, amb la seua deriva racista i supremacista. La guerra d’Ucraïna ens demostra que la civilització de la globalització és un projecte fallit, perquè falla en els seus fonaments sobre el que és l’ésser humà, la Terra i la fraternitat. Aquesta última modernitat és un intent de civilització escrit amb un sol ull i necessitem la profunditat que dona mirar amb els dos.

Fernando Vidal

SAPOS

“SAPOS”

A veces en la vida

hay que tragarse algún sapo. (*)

Lo malo es acostumbrarse.

Ser pacifistas y ser miembros de la OTAN y enviar armas a la guerra.

Ser republicanos y aguantar una monarquía corrupta y sin vergüenza.

Ser ecologistas y depender tanto del petróleo, el gas y las nucleares.

Ser feministas y que haya tanta violencia, machismo y feminicidios.

Ser europeístas y mantener fronteras, CIES y FRONTEX.

Defender los Derechos Humanos y tener una ley de extranjería racista y clasista.

Decirse demócratas y tolerar fascistas en las instituciones.

Amar la verdad y tragarse bulos y mentiras.

Querer ser personas críticas y ver la tele y la prensa del sistema.

Ser laicistas y consentir los privilegios de la Iglesia.

Llamarse socialista y favorecer el capitalismo.

Querer ser anarquista y aceptar el Estado.

Ser creyente en Jesús de Nazaret y pertenecer a esta Iglesia clerical.

Deme Orte (Marzo 2022)

 

*”tragarse el sapo”: verse obligado a aceptar o soportar algo que genera fastidio.

SERMONS DIRIGITS A QUI?

Vicent F. Estarlich és membre del Grup Cristià del Dissabte.

Cada diumenge procure escoltar diferents homilies, que tant sacerdots com bisbes pronuncien des de diferents llocs de la geografia, per comprovar, en mi mateix, els  efectes que em produeix la motivació que pretenen oferir.
Diumenge passat, primer diumenge de quaresma, la litúrgia presentava, com és costum a l’inici de la quaresma, les temptacions de Jesús al desert. Continuar llegint “SERMONS DIRIGITS A QUI?”

LA MALASTRUGANÇA DE LA GUERRA I LA CÒVID 19

La malastrugança de la guerra i la còvid-19

Quan semblava que en el nostre món, l’occidental, quasi tocàvem el cel amb la mà, la pandèmia però, sobretot, la guerra, ens retornen a la realitat humana. Salut i pandèmia, guerra i pau ens donen consciència de la dimensió fràgil i ambivalent de l’ésser humà. Per una banda som constructors de fraternitat mitjançant l’empatia amb els sofrents i, per altra, som destructors d’humanitat a través de la guerra i de l’amenaça d’un holocaust atòmic. Àngels i dimonis.

La guerra que ha iniciat el rus Putin contra Ucraïna ens deixa en una situació de perplexitat, a la recerca d’una comprensió que se’ns escapa dels nostres horitzons habituals. Continuar llegint “LA MALASTRUGANÇA DE LA GUERRA I LA CÒVID 19”

PREGUNTES NECESSÀRIES

PREGUNTES NECESSÀRIES

El professor José Luis Villacañas, catedràtic de Filosofia en la Universitat Complutense de Madrid, tot i ser ser un gran erudit, no és d’aquells als quals es referia Heràclit quan deia: “l’erudició no significa tindre intel·ligència de les coses”, perquè Villacañas és un filòsof que pensa per ell mateix i per això ens té acostumats a seguir-lo en les seues intervencions, en concret en les col·laboracions en Levante-EMV. Reproduïm pel seu interés i actualitat un recent article sobre la guerra d’Ucraïna (5-3-2022). Com a bon filòsof, davant un tema tan complex no simplifica en anàlisis fàcils. El mateix títol ens porta a través d’unes preguntes a una inevitable reflexió addicional: ¿com seria inevitable la nostra derrota? Si estem disposats a pagar un preu ¿què comprem amb ell? ¿En què milloraria o empitjoraria la nostra expansió fins a Ucraïna?

Louis J. Halle va ser professor a Ginebra en els anys seixanta i va publicar un llibre interessant, The Cold War as History. La seua tesi central: “Des del començament en el segle IX fins al present, l’instint primari de Rússia ha sigut la por. La por, més que l’ambició, és la principal raó per a l’organització i expansió de la societat russa. La por, més que l’ambició en si mateixa, ha sigut la gran força impulsora. Els russos, tal com els coneixem hui, han experimentat centúries d’una por constant i mortal. Aquesta no ha sigut una experiència conciliadora”. Continuar llegint “PREGUNTES NECESSÀRIES”

CRIDA PER UCRAÏNA

CRIDA PER UCRAÏNA

Capficats com estem pel patiment de les persones a  Ucraïna tenim l’obligació moral d’ajudar-les d’alguna manera. Per fer-ho de la forma més efectiva possible convé llegir aquestes advertències que fa la coordinadora valenciana de ONG a la seua web www.cvongd.org:

——————-

Abans que es deslligara el conflicte actual a Ucraïna, la situació ja era molt preocupant; quasi tres milions de persones necessitaven suport humanitari. Algunes de les nostres ONG ja treballaven al país i ara estan redoblant els seus esforços per a atendre les necessitats més urgents de la població. Continuar llegint “CRIDA PER UCRAÏNA”

AL VOLTANT DELS ABUSOS A MENORS (III)

Ximo Garcia Roca, sociòleg i teòleg , membre del Grup de Cristians del Dissabte, contribueix amb aquest estudi al debat actual sobre els abusos a menors. 

I.- Delictes, abusos i justícies. II. La construcció històrica i social del menor. III- La construcció social i cultural de l’abús. IV.- La construcció social i política del malfactor. V- Efectes i danys col·laterals.VI. Reptes a les Esglésies.

LA CONSTRUCCIÓ SOCIAL I CULTURAL DE L’ABÚS

“En el xicotet món en el qual els xiquets viuen la seua existència, – diu Pip en Grans esperances, de Charles Dickens –  no hi ha res que es perceba i se senta amb tanta agudesa com la injustícia”. Però la forta percepció de la injustícia no ha sigut suficient per a blindar la infància d’abusos i dominacions, d’humiliacions i vexacions; no fou prou per a impedir que es vengueren fills per diners, o es casaren filles amb homes que els doblegaven l’edat; no fou per a evitar que la lletra entrara amb sang en el context escolar, ni que existira el domini sobre els seus cossos i ànimes en l’entorn religiós. Alguns pares, alguns mestres i alguns ministres de l’església tenim poques probabilitats d’eixir indemnes d’un judici just. Continuar llegint “AL VOLTANT DELS ABUSOS A MENORS (III)”